Op een perceel met een perfecte vorm in het groene Zwijnaarde moest de woning van een gezin met twee volwassen kinderen komen. Alleen stond er nog een oud landhuis in Franse stijl op, terwijl ze droomden van een hedendaagse villa. Enter ABS Bouwteam en Kris Van den Broeck, die samen de transitie realiseerden. Het landhuis verdween en tussen de oude loofbomen verrees een strak blokkenspel waarin alles draait rond licht en zicht.
Als je als architect te horen krijgt dat je bouwheer zijn huidige nieuwbouwwoning wil verlaten omdat het er ’s zomers te donker is door het gebladerte van de bomen rondom, dan weet je wat je te doen staat: ervoor zorgen dat de toekomstige woonst baadt in een zee van licht. En dat lijkt niet evident op een perceel dat gericht is naar het noordwesten en waar een aantal grote, waardevolle loofbomen met alle aandacht gaan lopen. Toch slaagde architect Kris Van den Broeck hier moeiteloos in door het gebouw twee glazen gevels en twee volwaardige tuinen te geven. De zuidwestgerichte linkerzijflank aan de linkerkant liet hij bovendien mooi aansluiten op een groot loungeterras. Een jumboraam van zes meter breed doet de rest
Bron van rust en genot
“Vanaf de middag dringt het daglicht via de linkerkant tot diep in de woning door. Om te voorkomen dat het in de zomer te warm zou worden, hebben we geopteerd voor zonwerend glas. Met luifels houden we dan weer het rechtstreekse zonlicht buiten”, verduidelijkt Van den Broeck. “Aan de oostkant kwam er een open patio die ervoor zorgt dat de ochtendzon ongehinderd de keuken kan instromen en de bewoners al van bij het ontbijt op licht trakteert.” Ook in alle slaapkamers en in de keuken voorzag de architect grote openingen die een maximum aan licht en uitzichten op het omringende groen creëren. Slechts enkele oude naaldbomen werden gekapt voor dit project. Het is een ingreep die het bouwteam bewust tot een minimum herleidt, zodat de meerwaarde van volwassen bomen op het vlak van klimatisatie niet verdwijnt.
Verbredend effect
Naast de overvloed aan daglicht, het gezelschap van de bomen en het ongebreidelde uitzicht, werd ook op het vlak van architectuur meerwaarde gerealiseerd. “Het is altijd een luxe om in de breedte te kunnen ontwerpen. Dankzij het perceel van veertig op zestig meter kon dat hier perfect”, vertelt Van den Broeck. “Er was daardoor niet alleen veel plaats voor een tweede tuin aan de zijkant, we hadden ook ruimte voor een lange tuinmuur die op zijn beurt een verbredend effect aan de voorgevel geeft en bovendien voor de nodige privacy zorgt. Om optisch nóg verder te verbreden, werden horizontaal egale, zwarte vlakken in de voorgevel geïntegreerd. Je spot ze onder meer in de vorm van een pivoterende voordeur in zwart aluminium in combinatie met donkergrijze beglazing.”
“Slechts enkele oude naaldbomen werden gekapt voor dit project. Het is een ingreep die het bouwteam bewust tot een minimum herleidt, zodat de meerwaarde van volwassen bomen op het vlak van klimatisatie niet verdwijnt.”
Retrofeel
Voor het ontwerp vond Van den Broeck inspiratie in de jarenzeventigarchitectuur. Dat maken onder andere de tuinmuur die doorloopt van binnen naar buiten en het dakvlak dat erop steunt duidelijk. Het zijn bijzondere features die de woning een retrofeel geven, net zoals het strakke blokkenspel van horizontale en verticale vlakken die de binnenruimtes omhullen en hun functies onthullen. De variërende hoogtes en laagtes creëren verschillende sferen in huis. Zo is het plafond in de woonkamer lager dan het plafond in de keuken waardoor het er intiemer aanvoelt. Helemaal bovenaan steekt een verticaal volume uit boven de rest. Dat alludeert op de gashaard van de benedenverdieping en is een knipoog naar de open haarden die iconisch zijn voor de architectuur van de seventies. De statische grandeur van het oude landhuis in Franse stijl dat ooit op deze plek stond, mag dan wel verdwenen zijn, de gezelligheid van de jaren zeventig in een hedendaags jasje maakt alles goed.
“Het strakke blokkenspel van horizontale en verticale vlakken omhult de binnenruimtes en onthult hun functies. De variërende hoogtes en laagtes creëren verschillende sferen in huis.”