Kunst

De kleurrijke melancholische wereld van Kristof Santy

21 december 2023

Ontdek de eerste solotentoonstelling ‘Bric-à-Brac’ in zijn thuisstad Roeselare.

Op 17 december presenteerde Kristof Santy zijn eerste solotentoonstelling in zijn thuisstad Roeselare. Onder de exponaam ‘Bric-à-Brac’ stap je er binnen in een heel persoonlijke, kleurrijke wereld vol alledaagse beeldtaal en unieke perspectieven. Het thema van deze expo mogen we gerust opvatten als een eerbetoon aan zijn stad met werken als ‘Roodbruin van de tap’ en een lichtinstallatie in zwart-witte grafische stijl waarin het straatbeeld van Roeselare opdoemt vanuit de herinneringen van de kunstenaar. Wij vonden het hoog tijd om Kristof wat beter te leren kennen en stelden hem een handvol vragen. 

Roodbruin van de tap

Kenmerkend voor jouw oeuvre is het levendige kleurgebruik. Sluit dit aan bij jou als persoon of wat trekt jou precies naar deze kleuren? 

Kristof: “Het voelt voor mij heel natuurlijk aan om voor kleur te kiezen. Mijn kleurenpalet is voor een groot stuk bepaald door onder andere Philip Guston en James Ensor. Vooral in de manier waarop zij roze, okergeel en groen gebruikten. Het kobaltblauw daarentegen zag ik in hoe Jean Brusselmans de lucht schildert. Eigenlijk is het een soort herfstpalet waarnaar ik steeds teruggrijp. Niet toevallig ook mijn favoriete seizoen.” 

Werken met olieverf en op groot formaat vraagt heel wat geduld. Kunnen we daaruit besluiten dat je een rustige schilder bent? 

Ik zou me niet meteen profileren als een rustige schilder. Ik werk veel en graag, maar doordat ik olieverf gebruik, duurt het wel altijd een paar weken voor ik een werk kan afwerken, wat nog altijd vrij snel is. Je moet weten dat elke laag zijn droogtijd nodig heeft en dat kan telkens wel een week duren. Zo loopt het snel op tot een aantal maanden vooraleer een werk af is. Daarom werk ik meestal aan verschillende werken tegelijk, zodat ik niet te lang hoef stil te zitten.” 

Sardienen met kerstomaten

Je volgde twee jaar opleiding aan de academie en ging daarna als autodidact verder. Hoe verliep het groeiproces als kunstenaar? 

Kunstgeschiedenis was altijd al een gezonde obsessie van mij. Ik kocht ongelooflijk veel boeken met als doel alles beter te kunnen begrijpen. Ik wilde de bronnen van mijn favoriete kunstenaars kennen en ook de bronnen van die bronnen. Je kan een leerproces vergelijken met een boom, je begint bovenaan bij de kruin, maar dan moet je naar de wortels en daarbij weet je niet wat je gaat ontdekken. Wat ik vooral heb geleerd, is dat er tijd nodig is om kennis op te doen. Het is een dagelijkse bezigheid waar je veel energie moet insteken. Mijn bibliotheek thuis staat vol met boeken over natuur, dieren, ornamenten, kookboeken en nog heel wat andere onderwerpen omdat die allemaal enorm grote inspiratiebronnen zijn.” 

Is het vertolken van het dagelijks leven een romantisering van de wereld rondom je of hebben de voorwerpen en situaties die je afbeeldt een diepere betekenis? 

Mijn werk gaat enerzijds over universele thema’s, maar anderzijds is het ook een weergave van de vertaling die ik eraan geef. Mijn boeken en verzameling van unieke objecten zijn een stuk van mezelf, net als mijn studio. Ik denk ook vaak aan het verleden wanneer ik schilder. Dan zie ik mijn jeugd passeren en ben ik me op dat moment heel bewust van het verleden en stel ik me daar ook vragen bij. Qua thematiek bracht ik vroeger meer sociale of maatschappelijk zwaardere thema’s, maar vreemd genoeg maakten die mijn werken net heel oppervlakkig. Nu vermijd ik om een verhaal te vertellen en focus ik me volledig op de vorm. Ik voel dat ik door die beweging te maken meer kan zeggen door minder te vertellen en mijn werken ook monumentaler aanvoelen.” 

Hoe voelt het om na verschillende internationale exposities je werken voor te stellen in je thuisstad? 

Fantastisch! Dat ik gewoon te voet naar mijn eigen expositie kan komen en dat mijn vrienden en familie kunnen komen kijken, is echt heel bijzonder. “

Hanekop

De tentoonstelling ‘Bric-à-Brac’ loopt nog tot 25 februari 2024 in het Kunst- en erfgoedhuis Ter Posterie in Roeselare. In dit neogotische gebouw kan je van woensdag tot zondag, telkens van 14u tot 18u, terecht om de gratis expo met eigen ogen te ontdekken.  

Misschien vind je deze posts ook leuk