Ooit was zout schaars en duur, vandaag is het een van de goedkoopste ingrediënten en heeft het zijn waarde verloren. Met haar meubelserie ‘Marbled Salts’ herinterpreteert Roxane Lahidji zout als duurzaam designmateriaal.
Roxane Lahidji heeft altijd in bruisende steden gewoond (ze is geboren in Parijs en is nu neergestreken in Brussel), maar als het even kan, zoekt ze de natuur op. Geologische formaties, mineralen en zandtexturen boeien haar mateloos en vormen dan ook vaak het beginpunt van haar ontwerpen. Tijdens haar opleiding aan de Design Academy in Eindhoven raakte ze gefascineerd door zout. Door de wijdverbreide aanwezigheid, natuurvriendelijke zoutwinning, lage prijs en recyclagemogelijkheden, zag Lahidji het potentieel van zout als duurzaam productiemateriaal. Zout an sich heeft al een unieke zelfbindende kwaliteit; door het te mengen met boomhars kreeg het materiaal voldoende ‘body’ om gevormd te worden tot een serie lage bijzettafels en stoelen. Omdat fijngemalen zeezout daarbij erg lijkt op marmerstof, experimenteerde ze met eeuwenoude Italiaanse marmernamaaktechnieken. Door toevoeging van onder meer koolpoeder, verkregen de natuurlijke kleurvariaties van het zout de look van dure steensoorten als alabaster of Carrara-marmer. But don’t be fooled: ‘Marbled Salts’ bestaat voor 95 procent uit zout. De productie van de minimalistische maar toch weelderige serie heeft vrijwel geen (rest)afval opgeleverd (wat wel het geval zou zijn bij steen). Daarnaast zijn de meubels herbruikbaar of, als je erop uitgekeken bent, op een natuurlijke manier wegwerpbaar. Met ‘Marbled Salts’ speelt Lahidji dus niet alleen met ons idee van waarde, maar toont ze ook de mogelijkheden van een te weinig gebruikte grondstof die volledig future proof is.