Van 15 tot 21 januari ging in Keulen naar jaarlijkse gewoonte imm cologne door. Wij staken er ons licht op en presenteren onze highlights:
Comeback van de kamerschermen
Als we met één comeback blij zijn, dan is het wel die van de kamerschermen. Zet je ze niet in om handige pop-upindelingen te maken in je interieur, dan kan je ze gebruiken als decoratieve eyecatchers. Op imm cologne doken de room dividers op in uiteenlopende vormen, materialen en kleuren. Zo zagen we onder meer de houtgeweven kamerschermen van het Franse Alki, de gelakte Scandinavische versie van ferm LIVING en de gebrandschilderde glazen schermen van het Italiaanse Arflex. Maar het waren vooral de roze room dividers in gepoedercoat aluminium van Dante Goods & Bads die in het oog sprongen. Door hun modulaire karakter, uitsparingen en plooien in het design, creëer je een subtiel licht- en schaduwspel in huis.
Kleurenshift van roze naar ultraviolet
Pantone riep ultraviolet uit tot dé trendkleur van 2018, maar op de echte doorbraak van paars in het interieur is het uiteraard nog even wachten. Ondertussen raken we stilaan uitgekeken op het dominerende roze en verkenden we op imm cologne een breder kleurenpalet dat gaat van aardse tinten en zacht terracotta tot groen en mosterdgeel. Minotti past met zijn outdoorcollecties Colette en Halley perfect in dat plaatje. Het Italiaanse merk pimpt zijn comfortabele loungestoelen voor buiten met kleurrijke rugsteunen in staal of de look van geweven riet en toont zich daarmee hedendaags en chic tegelijk.
Thonet chair crush
Thonet goes a long way back: tot in de vroege 19de eeuw, toen de Bauhaus-architecten de Duitse meubelmaker en industrieel Michael Thonet volgden in zijn streven om vorm en materiaal tot de essentie te reduceren. Thonet ging de geschiedenis in met zijn buighoutontwerpen, waaronder de ‘Coffee House Chair 214’ (No. 14). Het was het eerste in serie geproduceerde meubelstuk en stond daarom symbool voor het industriële tijdperk. In de jaren 30 was Thonet de meest toonaangevende producent van stalen buismeubelen en verwierf hij de rechten op de beste ontwerpen van avant-gardisten zoals Ludwig Mies van der Rohe, Le Corbusier en de jonge Hongaarse architect Marcel Breuer. Die laatste ontwierp in deze periode verschillende meubels voor Thonet, waaronder de sledestoelen B 32 en B 64 – tegenwoordig verkrijgbaar als model S 32 en S 64. Op imm cologne werden hun hedendaagse uitvoering met veel trots opnieuw onder de aandacht gebracht.
“Never before has anything been created that is more elegant and better in its conception, more precise in its design and more functional.” – Le Corbusier over Chair No. 209
50 jaar Panton Chair
In 1963 begon de samenwerking tussen Vitra en Verner Panton met de ontwikkeling van een van de meest iconische stoelontwerpen van de twintigste eeuw. Het was de eerste vrijdragende stoel die volledig uit kunststof en uit één stuk vervaardigd was. In 1968 ging de massaproductie op basis van een innovatieve giettechniek van start en presenteerde Vitra de Panton Chair voor het eerst op imm cologne. Een halve eeuw later wordt de verjaardag gevierd met twee limited editions van de iconische stoel: de Panton Chrome en Panton Glow. Die vertalen de jarenlange fascinatie van Verner Panton voor spiegeloppervlakken. Een droom die eindelijke in vervulling gaat.
Keulens design van Meike Harde (foto)
Op de stand van de Duitse designfabrikant Pulpo botsen we op het werk van Meike Harde. Nadat deze Keulense designer in 2011 afstudeerde, startte ze even later haar eigen designstudio op. En die valt in de smaak bij een hele reeks klanten, waaronder ook Bulio. Voor Pulpo creëerde Meike vorig jaar de Potpourri-collectie met mondgeblazen karaffen en glazen. Mat of glanzend, doorschijnend of net niet, organisch van vorm of geometrisch toont de collectie zich gedurfd en speels tegelijk. Elk stuk is uniek en blendt perfect in een zeer hedendaagse collectie dankzij het harmonieuze kleurenpalet en dito vormentaal. (foto credits Thomas Wiuf Schwartz)