Design

5 vragen aan designer Danny Venlet

25 juli 2017

Ontwerper en interieurarchitect Danny Venlet maakte eerst faam in zijn geboorteland Australië, voor hij in de jaren 90 zijn studio opende in Brussel. Venlets werk wordt gekenmerkt door een hedendaagse internationale stijl: een interactie tussen kunst, sculptuur en functionaliteit. Innovatie en psychologie zijn leidende termen in zijn designs. Venlet onderzoekt welke gevoelens objecten oproepen en gaat er daarna mee aan de haal: ofwel blaast hij ze op in het extreme, ofwel plaatst hij ze in een geheel andere context. Bekende werken van zijn hand zijn het multifunctionele kantoormeubel Easy Rider en de Viteo, een buitendouche waarbij het water niet van boven maar van onderen komt.

1 / Waar en wanneer zijn de kiemen gelegd voor je job?
Danny: “Dat is al vroeg gebeurd: ik was altijd bezig met het inrichten en herinrichten van mijn kamer. Daarnaast was ik al op jonge leeftijd enorm begaan met de mens. Mede hierdoor ging ik studeren voor dokter, maar dat bleek al snel niets voor mij te zijn. Ik ben liever met gezonde dan met zieke mensen bezig! (lacht) Ik zie wel raakvlakken met interieurdesign: als je omgeving goed is, voel je jezelf ook goed. Hoe we onze dagelijkse omgeving inrichten, heeft immers effect op onze gesteldheid. Dat probeer ik met mijn ontwerpen dus positief te beïnvloeden.”

 2 / Hoe omschrijf je studio Danny Venlet in drie termen?
“‘Behaviorism’, omdat het me ontzettend aanspreekt dat je met een ontwerp het menselijke gedrag kunt sturen. ‘Emotional design’: waarom spreekt het ene object ons wel aan en een ander niet? Ontwerpers willen de gebruiker met hun designs in eerste instantie emotioneel triggeren. We zoeken continu uit hoe zo’n connectie tot stand komt. En ‘innovatie’, omdat wij als bedrijf dingen maken die we zelf willen maken en daarmee trendsettend zijn. Zo heb ik een douche ontworpen waarbij het water naar boven spuit en een badkamer met twee badkuipen, twee lavabo’s, twee wasbakken en twee toiletten. Ik ga graag in tegen de gangbare designconventies.”

3 / Welk iconisch meubelstuk had je graag zelf ontworpen?
“Mag het ook een gebruiksvoorwerp zijn? De paperclip! Ik hou van dingen die voor de hand liggen, maar toch geniaal bedacht zijn. Ik zie in de paperclip ook een overeenkomst met mijn werk. Omdat ik veel met 3D bezig ben, worden mijn ontwerpen vaak als complex gezien, maar dat is enkel de vorm. De inhoud, het idee erachter, is op het simpele af. Zoals een paperclip dus.”

4 / Als je je werk kon omzetten naar architectuur, welk gebouw is Danny Venlet dan?
“Het designmuseum in Seoul van Zaha Hadid, maar dan wel enkel vormelijk. Aan de buitenkant is het één vloeiende vorm van metaal. Overweldigend! In functionele zin volg ik de architecte wel niet. Binnen is de gebruiker helemaal ingesloten. Er is een prachtige trappengang, maar er komt geen daglicht binnen. Bizar, denk ik dan. Zo weinig verbinding met de buitenwereld: nee, zo zit ik niet in elkaar.”

5 / Wat is je favoriete waste of time?
“Je hebt activiteiten nodig die het brein laten leeglopen zodat het daarna weer gevuld kan worden met creatieve impulsen en ideeën. Ik doe dat het liefst door bezig te zijn in mijn wijngaard in Frankrijk. Het bijhouden van één hectare aan wijnstokken slokt je mentaal en fysiek helemaal op. Naast het duizenden keren bukken, zoek je per plantje naar een individuele oplossing: welk takje snoei ik weg en met welk toekomstig resultaat? Er is dan echt geen tijd om je bezig te houden met werk, geloof me! (lacht)”

 

Misschien vind je deze posts ook leuk