Design

Design aan de wand: 3 x eigenzinnig textiel

13 november 2019

Wandtextiel combineert een sterke decoratieve waarde met akoestische eigenschappen en dat maakt het zeer gegeerd in de switch van minimalistische naar eclectische interieurs. Dat weten ook Mae Engelgeer, Maarten De Ceulaer en Christoph Hefti. Alle drie pakken ze dit voorjaar uit met gedurfd, kleurrijk en eigenzinnig muurdesign.

 

Mae Engelgeer

°1982 / Nederland / Amsterdam Fashion Institute & Sandberg Institute / Na Nederlandse faam, ook internationale doorbraak in 2017 met de BLISS-signatuurcollectie voor cc-tapis

“Om het gevoel van de machine en de craft terug te krijgen, heb ik even weer tijd gemaakt voor eigen, vrij werk. Ik werk vanuit mijn gevoel, volg het weefproces het liefst op van naast de machine en stel mijn ontwerp gaandeweg bij. Heel verrassend is dat, want je ontdekt altijd nieuwe mogelijkheden en je bereikt altijd meer dan je op voorhand kon bedenken. Het is ook experimenteel, en daardoor het uitgelezen werk om mee uit te pakken en te inspireren. Ik zie het als de start van nieuwe samenwerkingen en toon op die manier de sfeer waarin ik me nu bevind. Sowieso is dat bij mij technisch, grafisch en compositorisch, maar tegenwoordig ook met een mooie glow. Zo is mijn nieuwe wandpaneel ‘Vivid’ gemaakt op een basis van papiergarens en glinsterende viscose met daarboven een reliëfpatroon van katoenen, linnen en acryl ribbels in een zacht maar levendig kleurverloop van geel over roze naar turquoise. Wie beter kijkt, legt ongetwijfeld de link naar de Japanse tatami’s, waar ik tegenwoordig zo van hou. Het resultaat is een elegant, gebalanceerd wandtapijt dat schwung brengt in een strak interieur.”

 FOTO
‘Vivid’ uit de nieuwe ‘Lavish’-collectie van Mae Engelgeer (165 x 220 cm)

 

Maarten De Ceulaer

°1983 / België / studeerde binnenhuisarchitectuur aan Hogeschool Sint-Lukas Brussel & Design Academy Eindhoven / Doorbraak met afstudeerproject ‘Pile of Suitcases’, dat meteen de start inluidde voor een carrière als productdesigner voor internationale merken.

“Ken je het boek ‘Birds of America’ van John James Audubon? Ik blader er geregeld door. De kleuren, vormen, texturen van de natuur hebben me altijd al geïnspireerd, en die van vogels in het bijzonder. Er schuilt een ornitholoog in mij, al van jongsaf eigenlijk. Toen ik vorig jaar tijdens Salone del Mobile in Milaan op de stand van cc-tapis kwam, viel de puzzel in elkaar. Ik heb hen zelf enkele voorstellen gedaan, en daar reageerden zij direct enthousiast op. Die openheid is een heerlijke basis om uit je comfortzone te treden en iets nieuws te creëren. Het is de eerste keer dat ik me aan textielontwerp heb gewaagd, en de eerste keer dat het zo grafisch uitpakt. Het bevalt me. Mijn ontwerpen en hun technische knowhow zitten vervat in twee handgeknoopte wandtapijten, één rond en één in vleugelvorm, met een kleurrijke reliëftextuur van wol en zijde. Wat je ziet, zijn in feite abstracte collages van verschillende vogels. Ik kijk er al naar uit om de collectie verder uit te breiden.”


FOTO
‘Feathers’-collectie van Maarten De Ceulaer voor cc-tapis (250 x 250 cm)

 

Christoph Hefti

°1967 / Zwitserland / Studeerde textieldesign in Zurich & mode aan Central Martins London / startte zijn carrière bij Jean-Paul Gaultier en Dries Van Noten / Freelancer voor Lanvin, Balenciaga, Acne Studios / Zijn liefde voor textiel bracht hem naar Nepal, van waaruit hij een eigenzinnige collectie wandtextiel ontwerpt / Ontwierp buiten zijn comfortzone dit voorjaar ook de vloer van de vernieuwde inkomhal van de Vooruit in Gent.

“Maskers fascineren me. Elk wandtapijt is een collage van maskers uit verschillende culturen. Maar ook folklore en mystieke verhalen zijn volledig mijn ding. Daarom link ik vaak verschillende tapijten met een doorlopend verhaal. De oorbel die je aan het oor van ‘Swiss Mask’ ziet, refereert bijvoorbeeld aan de oorbellen met zilveren huisjes, lepeltjes of koeien die mannen uit het Zwitserse kanton Appenzell dragen. Het huisje is dat van de jager. De vos die je rechts bovenaan ziet lopen, leeft nog. Maar in het tapijt ‘Fox’ heeft de jager helaas al toegeslagen. You love it or you hate it, maar als je naar oude tapijten kijkt, zie je dat het eigenlijk al altijd zeer fantasierijke objecten zijn geweest. Voor mij is textiel mijn uitlaatklep. In tegenstelling tot mijn werk in de mode, is wandtextiel traag, hoef ik geen mensen te pleasen en denk ik tien keer na over elk onderdeeltje van elk ontwerp. Het is het contrast dat ik nodig heb, en net omdat het zo experimenteel, spontaan en kleurrijk is, een belangrijke oefening voor mij. Het zorgt ervoor dat ik in mijn vluchtige job voorzichtig en vernieuwend blijf. ‘Swiss Mask’ is een handgeknoopt reliëftapijt van Nepalese wol en zijde en het mooiste compliment dat je mij kan geven, is dat het los staat van alle context op het vlak van tijd en trends. Het houdt zich niet aan de regels, en ik ondervind dat de mensen die mijn werk in huis halen, ook zo zijn. Allemaal leuke mensen dus. (lacht)

FOTO:
‘Swiss Mask’ van Christoph Hefti (168 x 115 cm)

 

 

Uit: ABSoluut 18
Tekst: savvy.be
Foto: Naomi/Jamie Studio & Alexander Popelier


 

Misschien vind je deze posts ook leuk