Lifestyle

Sweater weather: zachte, Belgische statementbrands

18 oktober 2018

Sociaal geproduceerd of bijzonder qua look: een statement zijn ze sowieso. We hebben het over Wehve en Valentine Witmeur: twee Belgische sweaterbrands voor een zacht najaar.

Wehve | sweaters met sociale weefsels
Als ‘comfort’ een kledingstuk was, dan was het vast een poncho of een cape. Ontmoet WEHVE (afgeleid van to weave: weven dus), een Belgisch merk dat met de hand geweven en gebreide accessoires aanbiedt met een oorsprong in Uruguay. WEHVE’s bezielster Gesine Holschuh raakte tijdens een reis door dit Zuid-Amerikaanse land zo in de ban van de technieken waarmee de lokale ambachtslieden wol bewerkten (weven, breien en spinnen) dat ze enkele kunstenaars uit deze weefcollectieven selecteerde waarvan ze vermoedde dat zij hun traditionele knowhow wel zouden kunnen aanpassen aan een meer ‘Europese’ stijl. Met de hulp van vriendin Marine Halna du Fretay, die twintig jaar ontwierp voor Hermès, kregen de eeuwenoude kennis en tradities een elegante, hedendaagse vorm. Naast organische merinowol en baby alpaca (uiteraard afkomstig uit Uruguay), incorporeerden Holschuh en Du Fretay materialen als katoen en zijde in de poncho’s, capes en vesten, om deze zo licht en aangenaam mogelijk te maken. De nieuwe herfst/wintercollectie combineert rijke, diepe kleuren met geometrische zigzagpatronen en Zuid-Amerikaanse tribalmotieven. Het resultaat is een originele en frisse interpretatie van klassieke basics. Toch is het ‘sociale weefsel’ voor het merk minstens zo belangrijk als de fysieke draden waaruit de items bestaan. Inmiddels werken er namelijk zo’n 250 Uruguayaanse en Peruviaanse vrouwen uit vele verschillende dorpsgemeenschappen voor WEHVE én bezoekt Holschuh beide landen nog altijd zes keer per jaar om de weefsters persoonlijk te coachen. Deze nadruk op solidair ondernemerschap leverde WEHVE het fairtrade-etiket p, terwijl Holschuh het tot bestuurslid van Fairtrade International schopte. Het is volgens haar de beste manier om de stem van de vrouw in de sociale maatschappij te doen weerklinken. WEHVE’s nieuwe collectie is in België te koop in onder andere Graanmarkt 13 (Antwerpen), Icon (Brussel) en Ygreque (Luik).

Valentine Witmeur | statement sweater

Wat doe je als je de trui van je dromen nergens kan vinden? Juist: je ontwerpt hem lekker zelf én het liefst nog tegen een schappelijke prijs. Valentine Witmeur, blogger turned designer, lanceerde twee jaar geleden haar eigen knitwear brand, met een focus op dit geijkte kledingstuk. Volgens Witmeur willen we ons in de winter, meer dan in andere seizoenen, comfortabel voelen in onze kleding, zonder in te moeten boeten aan smaak en stijl. Verwacht dan ook geen basic, neutrale designs in de e-shop van Valentine Witmeur Lab. Nee, deze sweaters zijn uitgesproken statement pieces. Dankzij de verrassende kleurcombinaties en patronen van geometrische vormen, zoals vierkanten, rechthoeken en lijnen, hebben de veelal oversized ontwerpen een originele uitstraling: minimalistisch met een vleugje oldskoolglamour. Witmeur vond het belangrijk om de balans tussen simpel en edgy te behouden: ze moedigt de drager aan de trui naar wens aan te kleden met accessoires zodat die echt past bij diens persoonlijke stijl. Waar de zomertruien vooral bestaan uit lichte materialen zoals katoen, linnen en zijdedraden, kenmerkt de wintercollectie zich door het comfortabele stofgebruik. Witmeur koopt haar kasjmier en de verschillende wolsoorten (merino, angora) in in Italië, waar deze behandeld en geverfd worden door lokale ambachtslieden. Vervolgens komen de (in België bedachte) designs tot leven in een klein, familiaal gerund atelier in Portugal. De kleine oplage waarin de truien geleverd worden, garandeert een gevoel van exclusiviteit. Aan deze luxe hangt een verrassend relatief zacht prijsje: vanaf zo’n 250 euro prijkt er al een ‘Witmeurtje’ in je kast.

 

(Uit de archieven – ABSoluut 15, winter ’17)

Misschien vind je deze posts ook leuk