Design Kunst

melancholisch design van Nel Verbeke

7 juni 2017

Uit alle installaties en objecten van Nel Verbeke spreekt melancholie. Om deze vergeten emotie op te roepen en te doen herwaarderen, gebruikt de ontwerpster interieurstukken uit traditionele, slow materialen, in de hoop de eigenaar te inspireren tot contemplatie en introspectie.

Conceptontwerpster Nel Verbeke is gefascineerd door melancholie. In 2015 studeerde ze af aan de Design Academy met haar mysterieuze Embrace Melancholy-collectie, en die blijft ze gestaag uitbreiden. Op basis van uitgebreid onderzoek naar oude rituelen die moeten helpen bij het verwerken van verdriet en verlies, verkent de ontwerpster hoe wij momenten van weemoed kunnen toestaan in ons dagdagelijkse leven. “Onze obsessie voor geluk lijkt geen ruimte te laten voor andere, meer reflectieve gemoedstoestanden”, vertelt Verbeke. “In het verleden werd nochtans kracht geput uit melancholie. Het werd geaccepteerd als een fundamenteel menselijke emotie.”

Hoe kan design ons helpen om melancholie weer te omhelzen? Uit deze vraag vloeide een reeks van objecten, of tools, voort die de bitterzoete kracht van weemoed (weer) een plek in huis geven. Een spiegel (zelfcontemplatie), een zandloper (het vergaan van tijd): Verbeke vertrekt graag vanuit symbolische vormen. De objecten balanceren tussen kunst en design en zijn zorgvuldig vervaardigd met traditionele, trage materialen als hout, glas, koper, tin en ruw beton. Net zo belangrijk als de materialen op zich, is de manier hoe ze zijn verwerkt: in samenwerking met gespecialiseerde ambachtslieden, met aandacht voor oude kennis en technieken. Het emotionele potentieel van vorm en ruimte blijft als een rode draad door Verbekes werk lopen. De ontwerpster heeft overigens ook een achtergrond in de beeldende kunsten. “In het beste geval dragen mijn objecten bij tot een zinvolle leefruimte: een evenwichtige ruimte waar de ambivalenties van het menselijk gemoed een plaats hebben”, aldus Verbeke.

Nog tot 31 oktober 2017 zijn enkele van Verbekes objecten te zien in de tentoonstelling Mirror Mirror in Mudac, Lausanne, Zwitserland.

 

(picture: Alexander Popelier)

Misschien vind je deze posts ook leuk