De nieuwe architecturale werkelijkheid van Studio Anne Holtrop

8 november 2018

Anne Holtrop is one of a kind. Dat weet ook galerie Maniera uit Brussel, die nog tot eind november nieuw werk toont van de architectuurstudio uit Amsterdam/Bahrein. Daarmee trekt Maniera het Belgische publiek graag uit zijn copy-pastecocon en laat het kennismaken met de kracht van onbevlekte, onbevooroordeelde en ongebreideld vrije creatie.

—-

Voor Anne Holtrop vertrekt elk creatieproces bij het onderzoek van vorm en materie. De architectuurstudio met gedeelde thuisbasis in Amsterdam en Bahrein ontdoet ze van alle clichés en geeft ze de vrijheid om zich te hervormen tot een nieuwe architecturale werkelijkheid. In samenwerking met Maison Margiela resulteerde Holtrops visie deze zomer in de creatie van een nieuwe identiteit voor het Franse modehuis. Valse wanden in gegoten gips werden afgewerkt met een suggestie van textiel en wikkelen, buigen en plooien zich rond kolommen, deuren en hoeken in de ruimte. “De ideeën en emoties die als rode draad door de ‘Artisanal’-collectie lopen, werden gematerialiseerd in architecturale vormen”, vertelde Margiela’s creative director John Galliano daarover in Vogue. In België is Holtrop kind aan huis bij Maniera, de Brusselse galerie die mikt op kruisbestuivingen tussen architectuur en kunst. Nog tot eind november kan je er het trio tafel, lamp en deurklink in travertijn, glas en messing uit ‘The Barbar Series’ zien, vernoemd naar de Barbar tempel, een archeologische site in het gelijknamige dorp in Bahrein.

Travertinhuis in Bahrein
Sinds Studio Anne Holtrop in 2014 het Nationaal Paviljoen van Bahrein voor de Wereldtentoonstelling Milaan 2015 mocht ontwerpen, verhuisde het team parttime naar de kleine eilandstaat voor de kust van Saoedi-Arabië. “De verhuis heeft mijn wereldbeeld genuanceerd en de isolatie van Europese architectuur helpt me om me op mijn eigen werk te concentreren. Ik heb die afzondering nodig”, vertelt Anne. De studio werkt momenteel aan vijftien lopende projecten. Eén ervan is de voltooiing van het veelbelovende ‘Garden House’, in opdracht van de minister van Cultuur van Bahrein. Muren, vloeren, trappen, raamkozijnen, dak, …: de woning is tot in de nok gemaakt uit travertin en opgebouwd uit aan elkaar geregen, sculpturale kamervolumes met elk een eigen dak op verschillende hoogtes. Het is daarmee ook meteen een mooie uiting van het hart van de architectuurstudio: verwondering scheppen daar waar men dat het minste verwacht.

 

(beelden Maniera-expo: Jeroen Verrecht)

 

Misschien vind je deze posts ook leuk