Interieur

Metalen Chipperfield interieur voor SSENSE

22 mei 2018

Toen het avant-gardistische e-commercelabel Ssense besliste om in thuisbasis Montreal een eerste fysieke winkel te openen, schakelde het David Chipperfield Architects in voor de renovatie van het interieur van het 19e-eeuwse gebouw. De eerste Canadese realisatie van de Britse architect werd een minimalistische, exclusieve box-in-boxboetiek met een materialenmix van beton, spiegels en metalen oppervlakken.

SSENSE MONTREAL beslaat 13.000 m2 over vijf verdiepingen en kenmerkt zich door het sublieme futuristische ontwerp. Om de oorspronkelijke constructie te behouden, werd achter de houten gevel een betonnen schaal geplaatst. De ruimte werd opgevat als een box-in-boxbetonstructuur. Naast de ‘expositieruimte’ voor kleding en accessoires en twee verdiepingen voor paskamers, herbergt het gebouw ook een café met glazen dak en inrichting met betonnen banken en tafels. Verder is er ook live performancekunst en een installatie in samenwerking met het Italiaanse luxelabel Prada.

De retailsector is geen onbekend terrein voor Chipperfield. Het Britse architectenbureau ontwierp eerder al voor Valentino en Bally. SSENSE MONTREAL slaat de brug tussen de online en offline winkelervaring en is dus geen typische boetiek. Via een nieuw ontwikkelde digitale interface kunnen klanten online bestellen uit meer dan 20.000 stuks om ze binnen de 24 uur te passen in het fysieke winkelpunt.

Misschien vind je deze posts ook leuk