Design

Favoriete labels uit ABSoluut 13

3 mei 2017

In elke editie van ABSoluut magazine presenteren we onze designfavorieten. In editie 13 zoomden we in op een handvol boeiende brands. Dit zijn ze, in order of appearance: LRNCE, Tuinch, Sabine Marcelis, Veerle Verschooren en Lenny Leleu.

 

LRNCE

Na een korte carrière als tassenontwerpster in België, verhuisde Laurence Leenaert – aka LRNCE – een klein jaar geleden naar Marokko. Vanuit haar kleurrijke atelier in de chaotische medina van Marrakech, een stad die voor haar staat voor ultieme (gast)vrijheid, heeft ze zich ontpopt tot een designduizendpoot. Haar liefde voor kwaliteitsvolle, handgemaakte tassen is niet verdampt, maar inmiddels geeft ze haar ontwerptalent ook vorm met kledingstukken als kimono’s, sandalen, tapijten en keramische objecten. Dat de etnische, dynamische omgeving waarin Laurence leeft haar niet onberoerd laat, is te zien in de esthetiek van haar designs. Overal keren verwijzingen naar nomadische stammen en lokale rituelen terug, maar dan wel in een hedendaags jasje. Zo combineert ze verschillende uitgesproken texturen en grafische prints met een minimale vormentaal. Relaxte, maar evengoed eyecatching stukken zijn het resultaat. Het aangaan van lokale samenwerkingen is trouwens fundamenteel voor Laurence. Echt gek is dat niet, zegt ze zelf, als je in de straat woont van een mandenwever, een houtbewerker en een textielverver. En dan schijnt de zon er ook nog bijna altijd. Geen wonder dat het motto van Laurence ‘alles is mogelijk (in Marrakech)’ is.

Tuinch

Kasjmier in zijn puurste vorm, daar gaat het om voor het piepjonge Belgische modelabel Tuinch. Met de ene voet in Antwerpen en de andere in het Verre Oosten debuteert het luxemerk met een najaarscollectie waarin hoogwaardige Aziatische geitenwol verwerkt wordt in minimalistische ontwerpen. Dat is hoognodig volgens oprichtster Veronique Vermussche. Al te vaak leidt dit vederzachte materiaal immers tot hyperklassieke, saaie snits. Laidbackluxe is het uitgangspunt. Zelf raakte Vermussche in de ban van de zogenaamde jewel of fibres toen ze eens urenlang vastzat op een vliegveld in Tibet en in een artisanaal atelier een traditionele sjaal uit kasjmier op de kop tikte om zich op te warmen. Het was liefde op het eerste gezicht. De kledingstukken an Tuinch worden vervaardigd door lokale ambachtslieden in Nepal en Kashmir die hun expertise met de paplepel ingegeven kregen. Fijn detail: elke stuk wordt vergezeld door wasnoten uit Nepal, een soort bessen die natuurlijke zeep bevatten. Zo kan de drager zijn kasjmier op een duurzame manier onderhouden.

Sabine Marcelis (foto) 
 
De objecten van Sabine Marcelis zijn stilstaand, maar niet statisch. Dit krijgt de in Rotterdam wonende industrieel ontwerpster voor elkaar door licht en kleur te manipuleren. Ze kiest materialen op basis van hun transparantie, reflectieve kwaliteiten of kleurveranderende eigenschappen en speelt zo op haast magische wijze met de esthetische beleving. Voor haar ruimtelijke ontwerpen voor de mode- en architectuurwereld (Céline en Isabel Marant behoren tot haar klantenlijst) werkt ze nauw samen met industriële specialisten en ambachtslieden. Dit geeft Marcelis de kans in te grijpen in productieprocessen en te experimenteren met materie, met verrassende visuele effecten tot gevolg. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat ze graag werkt met (spiegel)glas, maar evengoed benut ze het levendige licht en de smeedbare vorm van neon. Zo bestaat de serie Dawn uit een reeks neonsculpturen, waarbij een witte neonbuis gecombineerd werd met gekleurd giethars. Het wonderlijke spel van gekleurde lichtschakeringen deed Marcelis denken aan het ochtendgloren: het enige moment van de dag waarop de zon, de hemel en de wolken samenspannen om een tijdelijk spektakel van tinten tot stand te brengen.  
 
Veerle Verschooren 
 
In haar atelier in een omgebouwde gymzaal in Gent, omgeven door bakken vol glas in allerlei vormen, kleuren en texturen, werkt Veerle Verschooren aan haar glasobjecten. Deze glasontwerpster heeft zich als doel gesteld een eeuwenoud ambacht op een frisse manier te vertalen voor de hedendaagse woonarchitectuur. Het oubollige imago van glas spreekt ze dan ook graag tegen. Moderne interieurs die gedomineerd worden door wit, kunnen namelijk enorm opleven door raampartijen of koepels te voorzien van gekleurde glas-in-loodpanelen. Denk hierbij niet aan religieuze taferelen, maar aan geometrische patronen en onregelmatige oppervlakten. Door de veranderende lichtinval krijgen ruimtes doorheen de dag verschillende gezichten. Dat de kerkarchitectuur bepalend is geweest voor de glaskunst ontkent Verschooren niet, maar zelf put ze haar inspiratie vooral uit de jaren twintig van de vorige eeuw. Glaswerk was in de periode van de art deco immers alomtegenwoordig in publieke en private ruimtes. Verschooren doet graag aan slow design: ze is betrokken bij het volledige maakproces, van de ontwerpfase tot de uitvoering en de plaatsing van het glasobject. Het leverde haar in 2015 het HIB-label (Handmade in Belgium) op: een erkenning voor makers van authentieke en ambachtelijke kwaliteitsproducten van eigen bodem.

Lenny Leleu 
 
Op de grens van sportswear en haute couture vinden we Lenny Leleu. Met een masterdiploma in de beeldende kunsten op zak, hebben de designs van deze Antwerpse modeontwerpster, hoe functioneel ook, altijd wel een artistiek tintje. Het spel met de vrouwelijke proporties staat bij Leleu, die bekend werd met haar stijlvolle badpakken, centraal. Ze omschrijft zichzelf graag als een thema-ontwerpster, en creëert steeds een meeslepend verhaal rond iedere collectie. FIFTEEN-LOVE, Leleus meest recente lijn, cirkelt rond een ex-tenniskampioene die op een romantische manier terugblikt op haar carrière. Dit beeld zette de ontwerpster aan om, naast shorts en T-shirts, voor het eerst ook sporttops en leggings te maken, waarbij dualiteiten worden verenigd: zijde en lycra, heden en verleden, uitdaging en mysterie. Een laatste tegenstelling, die tussen tennisbaan en balzaal, vormde het uitgangspunt van de originele presentatie die in september hoge ogen gooide. Te midden van het Louis XV-interieur van het Brusselse Concert Noble werd een tennismatch geënsceneerd tussen tennislegende Sabine Appelmans en opkomend talent Steffi Distelmans, omgeven door scheidsrechters en ballenmeisjes. Leleu, die in december haar webshop opent, gaat duidelijk voor niets minder dan een totaalaanpak. 

 

foto: Sabine Marcelis

Misschien vind je deze posts ook leuk

Geen reacties

Laat een reactie achter